Reizen

Fietsen en fotograferen in Portugal

• 8 november 2023

Als je een combinatie zoekt van fysieke activiteit, cultuur, culinaire prikkelingen, fotograferen en mooi weer, dan is Portugal een serieuze bestemming om naar te kijken. In 2022 is onze fietsreis in Albanië dusdanig goed bevallen dat we ook voor dit jaar met plezier kiezen voor een fietsvakantie. Ditmaal wordt het fietsen en fotograferen in Portugal. De reis bestaat uit 2 weken fietsen, waarna we de groep uitzwaaien. Wij blijven nog ruim een week en gaan cultuur snuiven en wandelen in Lissabon, Sintra en Castelo de Vide.

Wel of niet serieus fotograferen

Hemelsbreed loopt onze fietsroute van Faro naar Lissabon, grotendeels langs de westkust. Ik weet dat de kust van Portugal behoorlijk ruig is met hoge kliffen en rotsen dicht aan de kust en dus heel fotogeniek is. Mijn handen jeuken al op voorhand. Maar omdat we voor een kampeerreis kiezen, moeten we onze eigen kampeerspullen (tent, matje, slaapzak) meenemen. Mijn eerste hoofdbreker: hoeveel ruimte en gewicht hou ik over om een serieuze fotouitrusting mee te nemen? Ik kies voor camera en 24-70 mm en 16-35 mm lenzen, een paar filters en houder en een lichtgewicht statief. Gelukkig is Jan bereid de statiefkop in zijn tas te stoppen. Dit is precies het gewicht dat ik uiteindelijk teveel heb.

Praia dos Machados, Portugal, 9-9-2023

Fietsen, eten, slapen

We vliegen naar Faro en worden hier opgehaald door de reisbegeleiding en naar onze eerste camping in Albufeira gebracht. We hebben de fietsreis bij Cycletours geboekt. Het programma ter plaatse wordt uitgevoerd door Sunnycycling. Hier start een ritueel dat we nog heel vaak gaan herhalen: aankomen, pimpelen, kletsen, tent opzetten, douchen, eten koken (eens in de zoveel dagen help je mee), eten, slapen. Zeker na een hele dag fietsen is het moeilijk los te komen van het pimpelen om de tent op te zetten en andere verplichtingen uit te voeren. Daarom komt het er de eerste dagen helemaal niet van om nog extra op pad te gaan om te fotograferen. Gelukkig blijven we bijna op elke camping twee nachten, zodat we niet iedere dag onze tent hoeven op te zetten en af te breken.

De kust bij Albufeira

De eerste fietsdag nog steek ik mijn spiegelreflex in mijn fietstas. Maar ik gun mezelf bijna geen kans om te stoppen, af te stappen, de camera uit de tas te nemen en uitgebreid gaan staan fotograferen. Dan is het 100 x makkelijker om mijn telefoon uit mijn broekzak te halen en deze als camera te gebruiken. Uiteindelijk heb ik dat in Albanië ook zo gedaan en dit heeft prima foto’s opgeleverd.

De kust bij Albufeira, Portugal, 5-9-2023

De kust bij Albufeira is geweldig spectaculair met hoge kliffen en immense rotsen met gangen en holen waar je doorheen en onderdoor kunt lopen. Maar waar ik geen rekening mee gehouden heb is dat er begin september volop badgasten zijn. Om de toeristen te ontwijken en te fotograferen bij het mooiste licht zou ik eigenlijk hier rond zonsopkomst of -ondergang moeten zijn. Maar het reguliere programma kost mij al energie genoeg. Wel lijkt het mij zeer de moeite waard hier ooit eens terug te komen om alleen te fotograferen.

Laatste braadworst vóór Amerika

Kaap São Vicente, Portugal, 7-9-2023

We fietsen vanuit Alvor door naar Salema. Van hieruit fietsen we volgende dag een rondrit en komen aan bij Cabo São Vicente. De vuurtoren staat op het meest zuidwestelijke puntje van het Europees continent. De fietstocht is erg mooi en onderweg maak ik verschillende landschapsfoto’s. Ik vind het vooral leuk de wijdheid en het kale van het landschap te laten zien. Ook hier een superruige kust. Maar de toegestroomde toeristen, het zonnige weer en gebrek aan tijd maken dat het voor mij hier niet heel erg interessant fotograferen is.

Eindelijk een dagje op stap met camera, statief en filters

Onze volgende stop is de camping bij Praia do Carvalhal, dat werkelijk slechts een paar minuten van het strand ligt. Ook hier blijven we 2 dagen: dag 1 is de aankomst dag en op dag 2 is de mogelijkheid een rondrit te fietsen. Ik besluit zowel de eerste namiddag/avond te gaan fotograferen als de hele volgende dag. Deze kans laat ik niet schieten, uiteindelijk wil ik fietsen én fotograferen in Portugal. Als je het leuk vindt meer beelden te zien die ik heb gemaakt van de spectaculaire Portugese kust, kijk dan ook eens mijn blog “De ruige kust van Portugal”.

Next to Praia Do Carvalhal, Portugal, 8-9-2023

De tijd vliegt voorbij

Via Porto Covo, met ook een prachtig strand, fietsen we steeds verder naar het noorden toe. Het fietsprogramma eindigt in Setúbal, een leuke havenplaats ongeveer een half uurtje rijden van Lissabon. Na nog een dag het plaatsje verkend te hebben, nemen we afscheid van onze medereizigers die ‘s-ochtends om 8 uur het vliegtuig nemen terug naar Nederland. Wij blijven nog even.

Van het rustige achterland naar bruisend Lissabon

Basilca de Estrela, Lissabon, Portugal

Tijdens onze zoektocht naar accommodatie in Lissabon komen we er al snel achter dat het verblijf hier enorm duur is. Toch vinden we voor een redelijke prijs een appartementje in de oude maar heel pittoreske wijk Alfama. De wijk loopt vanaf de kust behoorlijk stijl omhoog via steegjes en met een heel trappenstelsel. Om ons heen zijn allerlei soorten oude woningen, café’s en restaurantjes. Omdat we maar 2 nachten in Lissabon blijven, besluiten we de volle dag dat we hier zijn de Hop On, Hop Off bus te nemen en hiermee een deel van Lissabon te verkennen.

Sintra, het Disneyland van Portugal

Op de luchthaven van Lissabon halen we een huurauto op en rijden we westwaarts naar Sintra. Om een beetje weg te blijven uit de grote drukte huren we een appartement in het plaatsje Colares. Zo zitten we precies tussen Sintra en de kust, elk op ongeveer 20 minuten rijden vanaf Colares. Ook hier lukt het mij om aan de kust te fotograferen. Als je het leuk vindt meer van mijn foto’s van de Portugese kust te zien, kijk dan ook eens mijn blog “De ruige kust van Portugal”.

Praia do Caneiro, Portugal, 19-9-2023

Sintra is nog wel een verhaal op zichzelf. Al 1000 jaar trekt het plaatsje kasteelbouwers aan en is ook enorm rijk geweest. Bovendien heerst hier een microklimaat waardoor het er niet zo warm wordt en veel rijkelui in de zomerperiode graag in Sintra verbleven. De kastelen zijn kleurrijk en hebben allerlei verschillende bouwstijlen.

Hierbij spant Pena Palace wel de kroon die o.a. neogotiek, neoromaans en neorenaissance gecombineerd heeft. Het bezoek aan dit paleis combineren we met een prachtige wandeltocht vanaf beneden door botanische tuinen en via de burcht Castelo dos Mouros. Voor Pena Palace hebben we kaarten met een tijdslot. Maar ze laten zó veel toeristen tegelijk toe, dat het tijdslot er helemaal niet toe doet. We kunnen alleen maar met honderden andere toeristen achter elkaar aan schuifelen. Heel onaangenaam.

Het rustige en pittoreske Castelo de Vide

Door een eeuwenoud eikenbos, Marvão, Portugal, 22-9-2023

We rijden vanaf Sintra oostwaarts naar Castelo de Vide, een plaatsje dicht aan de Spaanse grens. Deze omgeving hebben we uitgekozen omdat we hier heel mooi kunnen wandelen. Het is er relatief bergachtig en Castelo de Vide is een mooi oud stadje met een burcht. Ook hier huren we een appartement, waar we 4 nachten verblijven. Twee van onze wandelingen eindigen in het historisch plaatsje Marvão en één wandeling loopt helemaal om Castelo de Vide heen. Op sommige plekken waar we komen horen we helemaal niets dan alleen de natuur. Heerlijk!

Fotograferen in Portugal

Achteraf mijn foto’s bekijkend kan ik alleen maar concluderen dat het fietsen én fotograferen in Portugal heel goed gelukt is. Voor een groot deel heb ik dit ook aan mijn Iphone te danken. Smartphones maken tegenwoordig enorm goede foto’s. Ik heb wel eens tegelijk met Iphone en spiegelreflex foto’s gemaakt om het verschil te kunnen zien. Bij goede omstandigheden maakt op het eerste oog de Iphone foto bijna even goede foto’s als de grote camera. Alleen mis ik de kwaliteit om uit te vergroten of achteraf serieuze nabewerking te doen. Bovendien vind ik het prima met mijn fototas naar een locatie te lopen en vanuit daar wat rond te lopen en te fotograferen. Mijn spiegelreflex meenemen op een serieuze wandeltocht doe ik al lang niet meer. In de eerste plaats heb ik altijd veel te veel tijd nodig om foto’s te maken waardoor de wandeltocht niet opschiet. In de tweede plaats is een serieuze fotouitrusting mij te zwaar om 15 of 20 kilometer mee te sjouwen. Kijk ook eens naar mijn blog “De ruige kust van Portugal”, waarin ik vertel hoe het fotograferen in Portugal mij is gelukt met filters en statief.

Abonneer
Laat het weten als er
guest

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.